En båt trenger mye utstyr og står du foran et båtkjøp har du flere valg du må ta stilling til. Første bud er å kartlegge behov og finne ut hva slags båt du har bruk for, og deretter er det naturlig å tenke på hvilken motor du skal ha. Innenbords eller utenbords? Utenbordsmotor, eller påhengsmotor som den også er kjent som, er nok den vanligste motortypen, og den er lettere å vedlikeholde i tillegg til at kostnadene knyttet til vedlikeholdet gjerne er lavere enn hva tilfelle er med innenbordsmotorer. Påhengsmotoren er gjerne to- eller firetakts bensinmotor, og selv om totaktsutgaven er mest utbredt, har firetaktsmotoren blitt mer vanlig. De er tyngre og mer kompliserte, men er billigere i drift og forurenser mindre. Alternativet til påhengsmotoren er en innenbordsmotor. En slik motor er litt vanskeligere å vedlikeholde, siden hele båten må følge med på eventuell reparasjon, eller så må reparatøren komme om bord i båten selv. Men er du vant til å skru på bilmotorer, er det mulig du vil foretrekke en innenbords motor, siden de har flere likheter i oppbyggingen.
Motoren i et cruiseskip
Uten en motor ville også cruiseskip drevet ørkesløst og formålsløs rundt i havet. Noe så elementært som motorkraft må derfor drive dem fremover. For den jevne cruisepassasjer er nok ikke skipets motor det som pirrer nysgjerrigheten aller mest når seilasen er i gang, men det er allikevel ganske interessant hvordan motoren fungere i så store fartøyer. Lengst nede i skipet jobbet et kraftig maskineri for å få alt om bord til å fungere som det skal, og til sammen tar motorrom gjerne opp flere dekk. Videre er motorrommene inndelt i flere små, vanntette enheter, slik at skadeomfanget begrenser seg dersom det skulle skje noe med et eller flere av dem. Cruiseskip går som regel på to- eller firetakts dieselmotorer eller gassturbin, og jo større skip, jo større behov er det for elektrisk kraft. Noen skip har dermed to forskjellige kraft kilder: en som sørger for at skipet kommer seg fremover, og en som tar seg av kraftforsyningen til alt om bord på skipet. Det nye nå er skip som drives av LNG (nedkjølt naturgass), et mer miljøgunstig drivstoff. Cruiseselskapet Carnival Coorporation bestilte nylig fire cruiseskip som drives av LNG, og skipene vil ha såkalt dual fuel-motor, noe som betyr at de kan gå på både diesel, marine oljer eller gass. Ved å bruke LNG vil utslipp av helseskadelige stoffer bli kraftig redusert, noe som gjør dette til et attraktivt alternativ. Også selskapet Fjord Line har tatt i bruk LNG.